• Perlu ke Protein Semasa Hamil?

    Bila KakMah cadangkan ESP pada mereka yang sedang hamil, ramai ragu-ragu. Boleh ke minum ESP semasa hamil? Haih. Kenapa tak boleh pula, dik? ESP ni kan sumber protein daripada soya. Protein merupakan salah satu nutrisi yang diperlukan semasa hamil. Malah, ada sukatan yang perlu dicapai setiap hari untuk mencukupkan nutrisi protein dalam badan kita seharian. So, ESP adalah salah satu ikhtiar kita untuk mendapatkan nutrisi mencukupi semasa hamil. Tapi sebenarnya KakMah nak cerita sikit kenapa protein ni sangat berguna, penting, banyak khasiat untuk ibu-ibu yang sedang hamil. Kenapa Perlu Protein Semasa Hamil? Amino acid yang membentuk protein di dalam badan kita adalah untuk membentuk blok tumbesaran dalam sel badan anda…

  • Rabun Selepas Bersalin – Betul ke?

    Jujur kata, memang orang tua ni banyak sangat pantang larang terutama ketika berpantang. Biasalah, ibu-ibu baru lepas bersalin, memang kena jaga betul-betul kesihatan mereka, badan mereka. Supaya apa yang kita lakukan semasa pantang tu, tak memudaratkan di kemudian hari. Kadang tu, kesan tak nampak pada jangkamasa pendek, tapi mula kelihatan bila dah bertahun-tahun. Contoh seperti angkat benda berat, ibu jari kaki terlanggar benda keras, pemakanan tak dijaga dengan baik. Pernah dengar tak orang tua selalu berpesan juga, kurangkan membaca semasa berpantang. Kalau dia nampak kita membaca, atau zaman sekarang ni mengadap laptop atau smartphone, confirm kena ceramah. Kononnya, kalau membaca ni, boleh buat kita pening, sakit kepala, rabun. Tapi, sejauh…

  • Set Kehamilan Shaklee Penuhi Nutrisi Ibu Hamil

    Ibu hamil memerlukan nutrisi seimbang untuk memastikan ibu bersedia untuk menampung pembesaran bayi di dalam kandungan. Pernah dengar tak, ibu berkongsi nutrisi dengan bayi. Sebab itu, risiko ibu untuk hilang nutrisi seimbang untuk dirinya sendiri sangat tinggi, jika tidak top-up dengan pemakanan harian. Contoh paling senang ialah kalsium. Bayi yang membesar memerlukan kalsium untuk membina tulang dan tunas gigi yang sihat dan kuat. Kekurangan kalsium dalam badan ibu boleh menyebabkan bayi juga kurang mendapat khasiat kalsium tersebut. Paling membimbangkan, ibu terdedah dengan risiko osteoporosis atau masalah tulang lain. Nak ke membongkok sebelum usianya? Nauzubillahiminzalik. Sebab itu, penting untuk ibu mengamalkan pemakanan sihat setiap hari. Pastikan makanan dimasak dengan baik supaya…

  • Kehamilan: Ambil Tahu Fakta dan Mitos

    Kita sebagai seorang insan ni tak pernah berhenti belajar. Masa kecil belajar meniarap, merangkak, berjalan, berlari, melompat. Bila dah besar, belajar tentang sains, fizik, alami, agama, macam-macam lagi. Memang kehidupan kita ini sentiasa belajar. Even dah tua pun tetap belajar. Setuju? Begitu juga dengan wanita yang ingin hamil, sedang hamil, dah bersalin, menyusukan anak. Setiap dari mereka ni perlu belajar supaya mereka lebih faham dan dapat menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anak. So, hari ni KakMah nak share tentang fakta dan mitos tentang kehamilan. Bukan senang untuk hamil, bukan mudah untuk jadi seorang ibu. Fakta dan mitos ni pun penting untuk ibu tahu supaya tak terikut sangat dengan trend, benda…