• Tips Tingkatkan Kesuburan Lelaki

    Menurut kajian, 1 daripada 10 pasangan mengalami masalah kesuburan. Namun, masalah ini bukan sahaja berpunca daripada masalah kesuburan wanita. Malah, 4 daripada 10 masalah tersebut boleh disebabkan oleh faktor tahap kesuburan lelaki. Mungkin ramai tidak menyedari akan hakikat ini dan tidak bertindak dengan sepatutnya selepas sekian lama berkahwin dengan pasangan mereka. Pasangan yang telah bernikah lebih dari 12 bulan, digalakkan untuk melakukan pemeriksaan selanjutnya bersama dengan pakar. Pemeriksaan ini perlulah dilakukan bersama, iaitu suami dan isteri. Dari pemeriksaan ini, pakar boleh mencadangkan rawatan yang terbaik untuk membantu anda meningkatkan kebarangkalian untuk hamil. Tahap kesuburan lelaki terdiri daripada 3 kategori: Bilangan sperma sangat rendah berbanding normal Pergerakan sperma yang perlahan Bentuk…

  • Ambil Tahu: Alopecia Areata

    Pernah tak dengar tentang masalah tompokan pada bahagian rambut? Mungkin pada mulanya kita rasa ianya adalah sesuatu masalah yang tidak serius, tapi sebenarnya anda perlu ambil perhatian sangat penting sekiranya anda menyedari ada tompokan pada rambut, iaitu botak di sesetengah bahagian rambut sahaja, dan kelihatan seperti separa botak. Simptom ini menunjukkan anda mungkin mengalami masalah Alopecia Areata. Apa Itu Alopecia Areata? Ia merupakan satu jenis penyakit yang menyebabkan keguguran rambut dalam bentuk tompokan kecil, yang mungkin ada kalanya kita tidak sedar atau tidak dapat dikesan. Namun, semakin lama tompokan ini akan kelihatan semakin ketara sebab ia boleh “bersambung”. Penyakit ini berlaku disebabkan sistem imun dalam badan kita menyerang folikel rambut…

  • Cara Mengatasi Masalah Kulit Kering

    Ramai di antara kita mengalami masalah kulit kering, terutamanya jika sentiasa berada dalam persekitaran yang sejuk seperti bilik penghawa dingin, tahap kelembapan tinggi. Keadaan seperti ini boleh menyebabkan kulit bertambah kering. Ada beberapa tips boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering ini. Antaranya ialah minum banyak air, pakai masker, jaga pemakanan, dan pemilihan skincare yang betul. Bila sebut tentang skincare ni, KakMah harap, anda semua tidak terpedaya untuk membeli regimen skincare di pasaran hanya kerana iklan da-bomb. Tapi pastikan skincare yang anda gunakan adalah semulajadi dan selamat daripada bahan kimia berbahaya. Supaya kulit anda tidak bertambah rosak akibat penggunaan skincare yang salah. Kekurangan nutrisi di dalam badan adalah antara penyebab…

  • Supplement Bantu Tingkatkan Kesuburan Suami Isteri

    Semasa KakMah dikenalkan dengan supplement Shaklee, kawan KakMah suggests beberapa supplement untuk bantu tingkatkan tahap kesuburan sebagai ikhtiar untuk hamil. Masa tu KakMah baru sahaja beberapa minggu selepas keguguran kandungan pertama. KakMah terima dengan hati yang terbuka sebab kawan tu pun, kawan baik KakMah juga. Takde la kata terasa hati ke, makan hati ke. Kan? Hehe. Sebab KakMah tahu niat beliau sebab nak bantu KakMah. KakMah sebenarnya bermula dengan full set untuk kesuburan. Lengkap dengan protein, vitamin c, multivitamin. Sebab kebanyakan testimoni yang KakMah jumpa, mereka amalkan full set. So, KakMah pun samalah cuba supplement yang sama. Tapi disebabkan tak consistent dan tak yakin, Allah tu belum beri keizinan lagi…

  • Retinal Detachment – Masalah Mata Yang Serius

    Pernahkah anda dengar tentang masalah Retinal Detachment? Ia merupakan satu masalah mata yang amat serius, dimana retina terpisah daripada tisu disekelilingnya. Ia boleh menyebabkan anda kehilangan penglihatan secara kekal sekiranya masalah Retinal Detachment ini tidak diatasi dengan segera. Siapakah yang berisiko mengalami masalah Retinal Detachment ini? Mengalami masalah rabun jauh yang sangat teruk. Pernah mengalami kecederaan mata. Pernah menjalani pembedahan katarak. Mempunyai sejarah kekeluargaan yang juga mengalami masalah Retinal Detachment. Apakah simptom yang dirasai sekiranya mempunyai masalah Retinal Detachment? Tidak tahan dengan kilauan cahaya. Melihat “floaters“, iaitu seperti ada benang-benang atau tompokan kecil yang dilihat. Sisi penglihatan anda gelap Adakah supplement Shaklee yang boleh membantu mengurangkan risiko Retinal Detachment ini?…