• Cara Mengatasi Masalah Kulit Kering

    Ramai di antara kita mengalami masalah kulit kering, terutamanya jika sentiasa berada dalam persekitaran yang sejuk seperti bilik penghawa dingin, tahap kelembapan tinggi. Keadaan seperti ini boleh menyebabkan kulit bertambah kering. Ada beberapa tips boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering ini. Antaranya ialah minum banyak air, pakai masker, jaga pemakanan, dan pemilihan skincare yang betul. Bila sebut tentang skincare ni, KakMah harap, anda semua tidak terpedaya untuk membeli regimen skincare di pasaran hanya kerana iklan da-bomb. Tapi pastikan skincare yang anda gunakan adalah semulajadi dan selamat daripada bahan kimia berbahaya. Supaya kulit anda tidak bertambah rosak akibat penggunaan skincare yang salah. Kekurangan nutrisi di dalam badan adalah antara penyebab…

  • Perlu ke Protein Semasa Hamil?

    Bila KakMah cadangkan ESP pada mereka yang sedang hamil, ramai ragu-ragu. Boleh ke minum ESP semasa hamil? Haih. Kenapa tak boleh pula, dik? ESP ni kan sumber protein daripada soya. Protein merupakan salah satu nutrisi yang diperlukan semasa hamil. Malah, ada sukatan yang perlu dicapai setiap hari untuk mencukupkan nutrisi protein dalam badan kita seharian. So, ESP adalah salah satu ikhtiar kita untuk mendapatkan nutrisi mencukupi semasa hamil. Tapi sebenarnya KakMah nak cerita sikit kenapa protein ni sangat berguna, penting, banyak khasiat untuk ibu-ibu yang sedang hamil. Kenapa Perlu Protein Semasa Hamil? Amino acid yang membentuk protein di dalam badan kita adalah untuk membentuk blok tumbesaran dalam sel badan anda…

  • Gastrik 16 Tahun Hilang Dengan Shaklee

    Seringkali kita dengar masalah gastrik ni. Gastrik boleh menyerang sesiapa sahaja, tidak kira peringkat umur. Jika tak jaga makan atau selalu skip makan, mulalah gastrik ni menyerang. Sakit disebabkan gastrik ni, Tuhan saja yang tahu. Memang sakit sangat. Kalau dah sampai tahap teruk sangat tu, sampai duduk baring pun tak boleh. Sehinggakan nak buat kerja harian pun tak boleh. Mereka yang mengalami gastrik kadang tu memang jaga makan. Sebab tak nak sakit ni datang kembali. Tetapi, punca sakit gastrik bukan hanya disebabkan salah makan, tak makan. Ada banyak lagi punca lain yang boleh trigger sakit gastrik ni. Antara punca atau pun penyebab yang boleh trigger gastrik ialah Makan makanan terlalu…

  • Protein Menggemukkan?

    Ramai orang takut sangat nak makan supplement berasaskan protein seperti ESP Shaklee. Katanya, protein ni boleh menggemukkan. Tapi betul ke statement tu? Atau ia hanyalah andaian semata-mata. Sebenarnya, kita perlukan diet pemakanan seimbang untuk kekal sihat, cerdas, cergas. Pemakanan sihat ni pun penting untuk membantu menghalang segala jenis penyakit berbahaya untuk wujud dalam diri kita. Faktor asas terjadinya masalah kesihatan adalah daripada pemakanan dan juga rutin harian. So, sebenarnya protein ni betul ke menggemukkan? Jawapannya ialah tidak. Malahan, jika anda mengamalkan protein yang plant-based, rendah indeks glisemik, non-GMO protein, ia dapat membantu mengawal kenaikan berat badan anda. Kalau kita tengok balik piramid makanan, protein adalah salah satu nutrisi yang juga…

  • 5 Sebab Puasa tu Sangat Bermanfaat

    Puasa ni, selain daripada kewajipan kita sebagai umat Islam untuk menunaikan ibadah puasa ni, tapi sebenarnya, puasa ni ada lebih banyak manfaat, terutama dari segi kesihatan. Sebab itu, ada juga non-muslim yang cuba untuk berpuasa, terutama mereka yang nak badan rasa lebih ringan, bertenaga. But of course, cara mereka berpuasa lain daripada umat Islam berpuasa. Apabila seseorang itu telah baligh, maka wajiblah baginya untuk berpuasa di bulan Ramadhan. Umur seseorang itu untuk baligh, berbeza-beza. Sebab itu, ada juga ibu bapa yang mengajar anak mereka untuk berpuasa pada usia yang awal. Seperti 4, 5, 6 tahun. Pada permulaan tu, dah semestinya, banyak karenah mereka. Dan kita sebagai ibu bapa pun, jangan…