• Ambil Tahu: PCOS

    Biasa dengar tentang PCOS? Di kalangan wanita, PCOS ini adalah sesuatu masalah berkaitan hormon level yang sering kita dengar. Mereka yang mengalami masalah PCOS mempunyai kebarangkalian untuk sukar hamil, ini kerana mereka mengalami masalah hormon imbalance (hormon lelaki lebih daripada sepatutnya). PCOS atau Polycystic Ovary Syndrome menyerang bahagian ovari wanita, iaitu organ pembiakan yang menghasilkan hormon estrogen dan progesterone, iaitu hormon yang mengawal kitaran haid kita. Dan tahukah anda, ovari juga menghasilkan hormon lelaki iaitu androgen, tetapi dalam jumlah yang sedikit. PCOS merupakan “sindrom”, iaitu gejala yang mempengaruhi sistem ovari dan ovulasi wanita. 3 ciri utamanya ialah terdapat cyst di ovari, hormon lelaki lebih dari normal, dan period cycle yang…

  • Tips Tingkatkan Kesuburan Lelaki

    Menurut kajian, 1 daripada 10 pasangan mengalami masalah kesuburan. Namun, masalah ini bukan sahaja berpunca daripada masalah kesuburan wanita. Malah, 4 daripada 10 masalah tersebut boleh disebabkan oleh faktor tahap kesuburan lelaki. Mungkin ramai tidak menyedari akan hakikat ini dan tidak bertindak dengan sepatutnya selepas sekian lama berkahwin dengan pasangan mereka. Pasangan yang telah bernikah lebih dari 12 bulan, digalakkan untuk melakukan pemeriksaan selanjutnya bersama dengan pakar. Pemeriksaan ini perlulah dilakukan bersama, iaitu suami dan isteri. Dari pemeriksaan ini, pakar boleh mencadangkan rawatan yang terbaik untuk membantu anda meningkatkan kebarangkalian untuk hamil. Tahap kesuburan lelaki terdiri daripada 3 kategori: Bilangan sperma sangat rendah berbanding normal Pergerakan sperma yang perlahan Bentuk…

  • Berjaya Hamil Selepas 4 Tahun Menanti

    Menjadi idaman dan impian setiap pasangan suami isteri untuk menimang cahaya mata. Tak semua pasangan bernasib baik, dikurniakan zuriat seawal pernikahan. Ada perlu menanti setahun, 3 tahun, 5 tahun, bah kan lebih 10 tahun pun ada. Namun, jika Allah telah mengizinkan, maka tiada siapa dapat menyangkalnya. Setuju? Kita sebagai manusia tak boleh mudah berputus asa. Apatah lagi untuk mempertikaikan bila Allah nak beri rezeki, bila Allah nak izinkan saya hamil? Bila Allah kata jadi, maka jadilah. Ada pelbagai cara dan ikhtiar kita boleh lakukan sebagai usaha untuk hamil. Antaranya ialah perbanyakkan sedekah (terutama hari Jumaat), makan buah zuriat, sedekah pada anak-anak yatim, mendoakan pasangan lain, dan macam-macam lagi. Mengamalkan pemakanan…

  • Supplement Bantu Tingkatkan Kesuburan Suami Isteri

    Semasa KakMah dikenalkan dengan supplement Shaklee, kawan KakMah suggests beberapa supplement untuk bantu tingkatkan tahap kesuburan sebagai ikhtiar untuk hamil. Masa tu KakMah baru sahaja beberapa minggu selepas keguguran kandungan pertama. KakMah terima dengan hati yang terbuka sebab kawan tu pun, kawan baik KakMah juga. Takde la kata terasa hati ke, makan hati ke. Kan? Hehe. Sebab KakMah tahu niat beliau sebab nak bantu KakMah. KakMah sebenarnya bermula dengan full set untuk kesuburan. Lengkap dengan protein, vitamin c, multivitamin. Sebab kebanyakan testimoni yang KakMah jumpa, mereka amalkan full set. So, KakMah pun samalah cuba supplement yang sama. Tapi disebabkan tak consistent dan tak yakin, Allah tu belum beri keizinan lagi…

  • 5 Cara Untuk Tahu Waktu Subur (Wanita)

    Selain ikhtiar dengan menjaga pemakanan seimbang, menjaga kesihatan, adalah penting untuk isteri tahu bilakah waktu yang sesuai untuk bersama. Atau pun, juga dikenali sebagai “waktu subur”. Salah satu usaha untuk hamil adalah dengan mengetahui bilakah waktu subur. Sesetengah wanita tak perlu tahu pun bila waktu subur, mudah untuk hamil. Alhamdulillah, rezeki buat mereka. Tapi sesetengah wanita yang mungkin lambat memperoleh zuriat, perlu tahu bilakah waktu subur. Wanita hanya subur selama 24 jam (1 hari). Dan peratusan untuk hamil sangat tinggi pada waktu subur, berbanding dengan waktu-waktu lain. Ini kerana masa subur ni lah, ovum isteri telah matang dan bersedia untuk disenyawakan. Pertama perlu tahu samada kitaran haid anda normal atau…