• Nutrisi Lengkap untuk Ibu Hamil

    Setiap ibu yang hamil memerlukan nutrisi sihat dan seimbang sepanjang kehamilan. Dan sebenarnya, wanita yang ingin hamil perlu memulakan diet sihat ini beberapa bulan sebelum merancang kehamilan. Ini untuk memastikan ibu telah benar-benar bersedia untuk kehadiran janin di dalam rahim mereka. Nutrisi sihat ini bukan hanya untuk kebaikan ibu. Malah, ia juga membantu dalam tumbesaran bayi di dalam kandungan. Seringkali kita dengar, bayi mendapatkan “makanan”nya daripada ibu, melalui tali pusat. Oleh itu, ibu perlu pastikan pemakanan hariannya adalah sihat supaya bayi juga sihat dan membesar dengan baik. Banyak risiko boleh berlaku sekiranya kekurangan nutrisi. Antaranya ialah risiko kelahiran pramatang, bacaan hemoglobin yang rendah, tekanan darah yang tidak stabil, risiko bayi…

  • Promosi Shaklee September 2018

    Ogos 2018 telah melabuhkan tirainya, dan kini bermulalah September 2018. Bulan kelahiran anak KakMah yang kedua. Alhamdulillah. Kejap je, dah nak masuk usia 2 tahun dah anak KakMah ni. Syukur, Allah permudahkan. So, sempena bulan September ni, Shaklee menawarkan promosi yang sangat istimewa kepada semua orang yang inginkan kesihatan tulang yang optimum. Di kalangan rakyat Malaysia ni, semakin ramai kekurangan kalsium. Akibatnya masalah osteoporosis, osteoathritis, dan masalah lain pun mula timbul. Kadang-kadang tu, bila KakMah teman mak check-up di HUKM bahagian orthopedic, KakMah lihat ramai sangat orang yang ada masalah berkaitan tulang. Orang zaman dulu, kuat sangat bekerja. Mereka amat membanting tulang 4 kerat mereka untuk bekerja. Yang mana kerja…

  • 8 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu

    Kehamilan adalah sesuatu yang sangat dinantikan oleh pasangan baru berkahwin, terutamanya. Setiap perubahan dalam diri wanita, menjadi persoalan, adakah ini tanda-tanda hamil? Bila period lewat sikit, tertanya-tanya, hamilkah aku? Betul tak? Well, it happened to me too, masa tengah TTC dulu. But, bila datang period je, terus frust. Hehe. Cepat-cepat istighfar sebab itu semua emosi negatif yang tak patut ada dalam diri KakMah. Sebab nak pregnant, kita kena sentiasa kekal positif. Sebagai pasangan suami isteri, penting untuk bekerjasama dan sentiasa memberikan sokongan pada pasangan kita. Kita tak boleh berputus asa, kena sentiasa berdoa pada Tuhan agar dikurniakan rezeki mendapat zuriat. In Shaa Allah, apabila Allah tahu kita telah bersedia, rezeki…

  • Perlu ke Protein Semasa Hamil?

    Bila KakMah cadangkan ESP pada mereka yang sedang hamil, ramai ragu-ragu. Boleh ke minum ESP semasa hamil? Haih. Kenapa tak boleh pula, dik? ESP ni kan sumber protein daripada soya. Protein merupakan salah satu nutrisi yang diperlukan semasa hamil. Malah, ada sukatan yang perlu dicapai setiap hari untuk mencukupkan nutrisi protein dalam badan kita seharian. So, ESP adalah salah satu ikhtiar kita untuk mendapatkan nutrisi mencukupi semasa hamil. Tapi sebenarnya KakMah nak cerita sikit kenapa protein ni sangat berguna, penting, banyak khasiat untuk ibu-ibu yang sedang hamil. Kenapa Perlu Protein Semasa Hamil? Amino acid yang membentuk protein di dalam badan kita adalah untuk membentuk blok tumbesaran dalam sel badan anda…

  • Set Kehamilan Shaklee Penuhi Nutrisi Ibu Hamil

    Ibu hamil memerlukan nutrisi seimbang untuk memastikan ibu bersedia untuk menampung pembesaran bayi di dalam kandungan. Pernah dengar tak, ibu berkongsi nutrisi dengan bayi. Sebab itu, risiko ibu untuk hilang nutrisi seimbang untuk dirinya sendiri sangat tinggi, jika tidak top-up dengan pemakanan harian. Contoh paling senang ialah kalsium. Bayi yang membesar memerlukan kalsium untuk membina tulang dan tunas gigi yang sihat dan kuat. Kekurangan kalsium dalam badan ibu boleh menyebabkan bayi juga kurang mendapat khasiat kalsium tersebut. Paling membimbangkan, ibu terdedah dengan risiko osteoporosis atau masalah tulang lain. Nak ke membongkok sebelum usianya? Nauzubillahiminzalik. Sebab itu, penting untuk ibu mengamalkan pemakanan sihat setiap hari. Pastikan makanan dimasak dengan baik supaya…