• Tips Untuk Menghilangkan Jerawat

    Tidak! Stress tak bila bangun pagi, tiba-tiba jerawat muncul kat muka. Kadang satu, kadang 2 terus naiknya. Aduh! Geram pun ada juga kan? Dah lah hari ni nak jumpa client, ada meeting sini sana, tapi jerawat kadan tu betul-betul dekat tengah dahi. Sememangnya menjadi fokus pada orang yang kita sedang bercakap. Rasa segan kan? Tambahan pula kalau tiba-tiba orang tegur. Geramnya rasa. Biasanya, apa yang anda akan lakukan bila jerawat mula timbul pada muka? KakMah nak share dengan anda beberapa tips untuk bantu menghilangkan jerawat dengan cara yang semulajadi. Iaitu, dengan tidak menggunakan produk yang berada di pasaran, yang mungkin mengandungi bahan kimia. Sebab itu, kesannya cepat, tapi mungkin boleh…

  • Cara Mengatasi Masalah Kulit Kering

    Ramai di antara kita mengalami masalah kulit kering, terutamanya jika sentiasa berada dalam persekitaran yang sejuk seperti bilik penghawa dingin, tahap kelembapan tinggi. Keadaan seperti ini boleh menyebabkan kulit bertambah kering. Ada beberapa tips boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering ini. Antaranya ialah minum banyak air, pakai masker, jaga pemakanan, dan pemilihan skincare yang betul. Bila sebut tentang skincare ni, KakMah harap, anda semua tidak terpedaya untuk membeli regimen skincare di pasaran hanya kerana iklan da-bomb. Tapi pastikan skincare yang anda gunakan adalah semulajadi dan selamat daripada bahan kimia berbahaya. Supaya kulit anda tidak bertambah rosak akibat penggunaan skincare yang salah. Kekurangan nutrisi di dalam badan adalah antara penyebab…

  • Tips Atasi Masalah Kulit Kering

    Selain daripada masalah kulit berminyak, salah satu masalah kulit yang sering dialami oleh orang Malaysia adalah kulit kering. Masalah kulit kering sering berlaku terutama pada mereka yang bekerja di ruang pejabat. Penggunaan penghawa dingin menyebabkan suhu yang rendah dan kelembapan di ofis menyebabkan kulit menjadi kering. Masalah kulit kering bukan hanya terhad pada kulit muka, malah juga boleh terjadi di mana-mana anggota badan seperti tangan, lengan. Faktor terjadinya kulit kering Kurang minum air Faktor genetik Faktor usia Keadaan cuaca Penggunaan skincare yang salah Gangguan kesihatan Adalah tidak mustahil untuk mengatasi masalah kulit kering ini. Yang penting, anda fahami dulu apakah penyebab kulit anda menjadi kering, dan cuba atasinya. KakMah kongsikan…

  • Tips Mengatasi Masalah Kulit Berminyak

    Kulit berminyak adalah antara masalah kulit yang sering kita dengar. Disebabkan keadaan cuaca dan persekitaran di Malaysia ni, kulit kita boleh menjadi semakin berminyak, berkilat. Terutama jika kita tidak menjaga dan mengawal faktor lain seperti pemakanan. Ini terjadi disebabkan kelenjar sebum menjadi terlampau aktif dan mengeluarkan sebum berlebihan. Belum campur lagi dengan masalah kulit yang lain seperti jerawat, bintik hitam, bintik putih, liang pori yang besar atau tersumbat, dan macam-macam lagi. Jangan bimbang sekiranya anda mempunyai masalah kulit berminyak. Ini kerana kulit berminyak boleh diatasi jika kena dengan gayanya. Dengan petua dan tips yang betul, bukan sahaja kulit boleh menjadi tidak berminyak, malah juga boleh menjadi semakin sihat, berseri, gebu,…

  • Cara Hilangkan Kesan Parut Chickenpox

    Pernah dengar tentang Chickenpox? Chickenpox adalah jangkitan virus varicella-zoster. Biasanya masalah chickenpox ni selalu menyerang anak-anak kecil, terutama yang berusia 2 tahun dan ke bawah. Tetapi, tidak mustahil untuk orang dewasa juga mengalami masalah chickenpox ini. Antara simptom awal ialah terdapat ruam kulit yang gatal-gatal serta lepuh. Setelah beberapa hari dijangkiti, kesan lepuh itu mula muncul dan merekah. Simptom ini mula kelihatan dalam masa 10-21 hari selepas anda bersentuhan dengan mereka yang mempunyai virus ini atau persekitaran tersebut juga dijangkiti. 90% kes adalah terdiri daripada anak-anak kecil yang berusia kurang dari 2 tahun. Namun, jika anda tergolong dalam golongan ini, anda juga berkemungkinan mengalami masalah yang sama juga: Tak pernah…