• Perkembangan Tulang Bayi dalam Kandungan

    Anda hamil? Tahniah! Mesti rasa tak sabar kan untuk menunggu kelahiran bayi anda. Apatah lagi jika ianya bayi pertama untuk anda dan suami? Excited kan? Sama macam KakMah dulu. Rasa teruja sangat nak tunggu kelahiran anak pertama. Memang jaga sangat kandungan sebab KakMah pernah alami keguguran sebelum tu. Alhamdulillah, dengan izin Allah, dan asbab mengamalkan diet seimbang serta nutrisi yang mencukupi, KakMah selamat melahirkan anak dengan selamat. Bila berbicara tentang nutrisi dan diet seimbang, ramai ibu yang masih kurang mempunyai kesedaran tentang betapa pentingnya pengambilan nutrisi mencukupi semasa hamil. Nutrisi ini bukan hanya sekadar untuk kesihatan ibu, malah ianya sangat penting untuk perkembangan bayi di dalam kandungan. Bayi menyerap nutrisi…

  • Supplement Kalsium Dalam Bentuk Tablet (OsteMatrix)

    Pengambilan kalsium dalam diet harian adalah sangat penting untuk tulang, sendi, saraf, juga untuk peredaran darah yang baik ke seluruh salur darah dalam badan kita ni. Akan tetapi, masih ramai yang tidak sedar akan kepentingan kalsium ni. Namun sebenarnya, secara tidak sedar juga, semakin banyak tanda-tanda kekurangan kalsium mula muncul dalam diri. Contoh seperti lenguh-lenguh badan, sakit pinggang, kemurungan, stress. Mungkin kerana mereka beranggapan, nak dapatkan khasiat kalsium ni daripada susu sahaja. Tapi, banyak lagi sumber kalsium yang kita boleh dapat seperti brocolli, bayam, telur, tempeh, dan banyak lagi. Masalahnya di sini ialah, mampukah kita untuk mengamalkan pemakanan tersebut setiap hari? Tahu tak, berapa kandungan kalsium yang kita perlukan setiap…

  • Awas! Risiko Kurang Kalsium Jika Ada Tanda Ni

    Selalu tak dengar tentang masalah osteoporosis atau masalah lain berkaitan dengan masalah tulang? Macam-macam sangat masalah boleh berlaku jika kekurangan nutrisi yang penting untuk tulang, terutamanya kalsium. Antara risiko yang perlu anda ambil berat ialah osteoporosis (kepadatan tulang semakin berkurangan dan boleh menyebabkan tulang rapuh) dan juga osteopenia (kehilangan tulang atau ketebalan tulang luar daripada normal range). So, please jangan abaikan pengambilan kalsium dalam diet harian. Sebab ini akan menyebabkan pelbagai masalah pada kita. Kalau tak rasa sekarang, kita mungkin akan alami masalah ni bila dah tua nanti. Nanti bermulalah sakit pinggang, sakit urat, dan macam-macam lagi. Jom check balik diri kita, ada tak tanda-tanda dan simptom ni? Tidak yakin…

  • Tips Breastfeeding: Susu Drop Semasa Datang Haid

    Berapa ramai ibu menyusu yang mempunyai masalah yang sama seperti ini? Di awal selepas bersalin tu, Alhamdulillah, susu sangat meriah. Berbulan-bulan meriah, consistent je setiap kali pam. But one day, bila ibu mula datang haid (period), tiba-tiba je, susu drop. Ada yang nampak ketara sangat beza apabila sedang haid. Kalau sebelum ni boleh dapat 8 oz setiap kali pam, tapi bila haid, susu boleh drop ke 5-6 oz. Kenapa jadi macam tu? Normal ke tidak? Bermula daripada saat ovulasi (iaitu pertengahan period cycle) sehingga ke hari pertama atau kedua next period cycle, sesetengah ibu akan mula mengalami masalah susu berkurangan (drop). Ini ada kaitan dengan pengurangan kalsium di dalam badan…

  • Masalah Migrain Sejak Berusia 18 Tahun Tiada Lagi

    Masalah Migrain bukan calang-calang sebenarnya. Rasa sakit di bahagian kepala yang melampau, sehingga boleh mengganggu rutin harian kita. Ada orang, rasa macam biasa-biasa je sakit kepala tu. Tapi jika ia menyerang dengan terlalu kerap, dan tahap kesakitannya sehingga boleh buat kita menangis, ada baiknya anda segera rujuk pada pakar untuk dapatkan pemeriksaan lanjut. Boleh ke masalah Migraine ini hilang dan tidak berulang lagi? Ikuti perkongsian daripada Puan Nurul Atikah Bt Mohd Khalid, yang mengalami masalah migraine sejak berusia 18 tahun lagi. Alhamdulillah, sejak beliau mula mengenali Shaklee dan mengamalkan 2 supplement ini secara consistent, masalah migraine beliau tidak lagi berulang. 2 supplement yang menjadi sahabat baik beliau sehingga sekarang ialah…