• Tips Galakkan Suami Sokong Breastfeeding

    Seorang ibu yang ingin menyusukan anaknya perlukan sokongan, dorongan, dan semangat daripada orang di sekelilingnya, terutama suami. Ya, suami amat memainkan peranan penting untuk memastikan ibu berjaya dalam penyusuan susu ibu (breastfeeding). Ramai ibu cepat mengalah, putus asa, penat sebab orang sekeliling asyik kata, “susu tak cukup tu, bagilah susu botol”, bila tengok baby selalu menangis. Dan si suami yang tak faham konsep breastfeeding pun, mulalah sokong kata-kata tu, dan belikan susu formula. Suami memainkan peranan yang sangat penting untuk membantu isteri berjaya menyusukan anaknya, sehingga sekurang-kurangnya usia anak ialah 6 bulan. Paling digalakkan ialah sehingga usianya 2 tahun. Penyusuan susu ibu ini pasti berjaya jika ada sokongan suami. Bagaimana…

  • 12 Tips Mudah Untuk Tambah Susu Ketika Pam

    Menjadi kerunsingan ibu-ibu apabila melihat jumlah susu yang dipam tidak banyak. Paling sedih dan membimbangkan apabila dari sehari ke sehari, jumlah susu semakin sedikit, tapi anak memang bergantung pada susu ibu sahaja. Tidak kiralah samada anda seorang ibu yang memang 100% pam (exclusive pumper), ibu bekerja yang pam setiap hari di ofis, atau apa sahaja lah. Jika pam susu ni memang menjadi rutin anda, anda pasti ingin pastikan hasil pam anda sentiasa consistent dan mencukupi untuk anak. Setuju tak? KakMah juga kadang-kadang mengalami masalah yang sama. Susu drop, terutama bila datang period. Dan ada kalanya pun, bila stress, letih pun boleh membuatkan susu drop. KakMah ada jumpa 12 tips mudah…

  • Pencuci Baju Yang Selamat Digunakan

    Sekarang ni ada macam-macam jenama produk pencuci baju di pasaran. Ada yang mempunyai wangian yang kuat, ada yang serbuk, ada yang cecair, macam-macam. Kadang-kadang tu, kita (terutama mak-mak) ni, sampai tak tahu nak pilih produk apa, produk yang bagaimana. Ada yang berjimat, jadi pilih produk yang mempunyai harga lebih murah. Ada yang tak kisah, memilih produk yang lebih berkualiti. Benda ni try and error. Ada yang serasi dengan kulit, baju dan ada juga yang tidak. Bagi mereka yang kulitnya sangat sensitif, terutama dengan bahan kimia, pemilihan produk pencuci baju adalah sangat kritikal. Mereka perlu memastikan produk tersebut tidak mengandungi bahan kimia, menggunakan bahan semulajadi. Dan sebenarnya, tak banyak produk seperti…

  • Tips Anak Pertama Kali Berpuasa

    Alhamdulillah, bertemu lagi kita di bulan Ramadhan tahun ini. Dan, semestinya, pasti ada di antara anak-anak anda yang pertama kali belajar berpuasa pada tahun ini. Betul tak? Ibu bapa perlu memainkan peranan penting untuk memastikan anak-anak kuat semangat dan dapat berpuasa penuh sepanjang bulan Ramadhan ini. Tanamkan niat dan semangat dalam diri anak-anak tentang kelebihan berpuasa, dan kenapa puasa itu penting untuk kita. Jangan sesekali memaksa mereka untuk berpuasa. Dan disarankan untuk tidak “menyogok” mereka dengan sesuatu untuk memastikan mereka berpuasa penuh. Biar mereka ikhlas dan faham tentang apa itu puasa. Ada banyak lagi cara lain untuk fahamkan anak tentang kepentingan berpuasa. Dan ada banyak cara juga untuk jadikan puasa…

  • Tips Atasi Anak Picky Eater

    Bila anak seorang yang pemakan, maknanya bagi je apa dia nak, mesti dia nak cuba makan. Mesti kita pun rasa happy je kan sebab tak perlu pening nak fikir nak bagi anak makan apa. Maknanya, tak ada makanan specific untuk disediakan. Betul tak? Tapi, kalau anak adalah seorang picky eater, iaitu memilih makanan, mesti runsing nak menyediakan yang terbaik untuk anak. Sebagai seorang ibu, nak memastikan anaknya mendapat khasiat yang mencukupi dan seimbang. Nak tak nak, mesti nak anak makan juga. Especially makanan berkhasiat. Tak nak la makan jajan, makan benda manis je kan? Walaupun memang kanak-kanak lebih cenderung untuk suka makanan manis. So, sebagai ibu bapa, kita perlu lebih…