• Supplement Kalsium Dalam Bentuk Tablet (OsteMatrix)

    Pengambilan kalsium dalam diet harian adalah sangat penting untuk tulang, sendi, saraf, juga untuk peredaran darah yang baik ke seluruh salur darah dalam badan kita ni. Akan tetapi, masih ramai yang tidak sedar akan kepentingan kalsium ni. Namun sebenarnya, secara tidak sedar juga, semakin banyak tanda-tanda kekurangan kalsium mula muncul dalam diri. Contoh seperti lenguh-lenguh badan, sakit pinggang, kemurungan, stress. Mungkin kerana mereka beranggapan, nak dapatkan khasiat kalsium ni daripada susu sahaja. Tapi, banyak lagi sumber kalsium yang kita boleh dapat seperti brocolli, bayam, telur, tempeh, dan banyak lagi. Masalahnya di sini ialah, mampukah kita untuk mengamalkan pemakanan tersebut setiap hari? Tahu tak, berapa kandungan kalsium yang kita perlukan setiap…

  • 7 Khasiat Minum Air Kosong 8 Gelas Sehari

    Siapa suka minum air kosong? Means bukan air manis, bergula, bersusu. Tapi air suam atau air sejuk yang memang tak ada perasa, plain. Jika anda memang seorang penggemar air kosong, tahniah! Sebab anda memilih untuk lebih sihat dengan mengamalkan pengambilan air kosong setiap hari. KakMah pun sukakan air kosong tau, terutama kalau air tu suam. Sedap sangat. Tapi, tahukah anda, berapa banyak air kosong yang perlu anda minum setiap hari, supaya anda mendapat khasiat, kebaikan, manfaat akibat mencukupkan keperluan air yang badan kita perlukan. Dewasa perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong setiap hari, bersamaan dengan 3 liter. Mengikut fakta lain juga, setiap 25kg berat badan kita, memerlukan 1 liter…

  • Ambil Tahu Tentang Fibroid

    Sejak kebelakangan ini kita sering dengar tentang masalah fibroid kan? Fibroid atau Leiomyomata adalah satu jenis ketumbuhan pada tisu otot rahim, namun ia bukan dikategorikan sebagai cancer. Saiz fibroid seseorang adalah berbeza, ada yang kecil dan ada juga yang besar. Dan ia juga boleh menjadi lebih daripada satu fibroid. Kira-kira 70-80% wanita adalah berpotensi mendapat fibroid, dan 30% daripadanya adalah wanita yang berusia kurang daripada 35 tahun. Tahu tak ada 4 jenis fibroid yang anda perlu tahu. Intramural – membesar di dinding uterus dan juga merupakan jenis fibroid yang sering terjadi Subserosal – tumbuh di luar kawasan uterus tetapi boleh menyebabkan kesakitan kerana saiz dan tekanannya pada organ lain Submusocal…

  • Awas! Risiko Kurang Kalsium Jika Ada Tanda Ni

    Selalu tak dengar tentang masalah osteoporosis atau masalah lain berkaitan dengan masalah tulang? Macam-macam sangat masalah boleh berlaku jika kekurangan nutrisi yang penting untuk tulang, terutamanya kalsium. Antara risiko yang perlu anda ambil berat ialah osteoporosis (kepadatan tulang semakin berkurangan dan boleh menyebabkan tulang rapuh) dan juga osteopenia (kehilangan tulang atau ketebalan tulang luar daripada normal range). So, please jangan abaikan pengambilan kalsium dalam diet harian. Sebab ini akan menyebabkan pelbagai masalah pada kita. Kalau tak rasa sekarang, kita mungkin akan alami masalah ni bila dah tua nanti. Nanti bermulalah sakit pinggang, sakit urat, dan macam-macam lagi. Jom check balik diri kita, ada tak tanda-tanda dan simptom ni? Tidak yakin…

  • Cara Mengatasi Masalah Kulit Kering

    Ramai di antara kita mengalami masalah kulit kering, terutamanya jika sentiasa berada dalam persekitaran yang sejuk seperti bilik penghawa dingin, tahap kelembapan tinggi. Keadaan seperti ini boleh menyebabkan kulit bertambah kering. Ada beberapa tips boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kulit kering ini. Antaranya ialah minum banyak air, pakai masker, jaga pemakanan, dan pemilihan skincare yang betul. Bila sebut tentang skincare ni, KakMah harap, anda semua tidak terpedaya untuk membeli regimen skincare di pasaran hanya kerana iklan da-bomb. Tapi pastikan skincare yang anda gunakan adalah semulajadi dan selamat daripada bahan kimia berbahaya. Supaya kulit anda tidak bertambah rosak akibat penggunaan skincare yang salah. Kekurangan nutrisi di dalam badan adalah antara penyebab…