• Khasiat Omega 3 Untuk Kesihatan

    Salah satu nutrisi yang kita perlukan seharian adalah Omega 3. Omega 3 adalah asid lemak yang anda tak boleh abaikan dalam diet harian anda. Ianya memberikan banyak manfaat kepada tahap kesihatan kita, tidak kira peringkat umur atau jantina. Semestinya, kita boleh dapatkan khasiat Omega 3 ini daripada pemakanan harian. Terdapat beberapa jenis ikan yang kaya dengan khasiat EPA, DHA seperti Ikan Bilis, Ikan Sardin, Tuna, Ikan Tenggiri, Salmon. Cuma, kita perlu pastikan cara penyediaan makanan ini masih mengekalkan khasiat ikan itu sendiri. Kenapa Omega 3 dikatakan asid lemak yang sangat penting untuk kesihatan? Jantung yang Sihat Omega 3 dapat membantu mengurangkan masalah keradangan. Masalah jantung boleh disebabkan oleh keradangan yang…

  • Perokok Tegar Akhirnya Berjaya Berhenti Merokok

    Tahu tak merokok ni membahayakan kesihatan? Bukan sahaja untuk anda, si perokok aktif. Tapi juga sangat berbahaya untuk perokok pasif, iaitu orang di sekeliling perokok yang hanya menghidu asap rokok anda itu. Dan tahu tak lagi, perokok pasif berisiko lebih tinggi untuk mengalami masalah kesihatan berbanding perokok itu sendiri. Kesiankan? Terutama bayi yang masih kecil, isteri tersayang, anak-anak yang semakin membesar, parents. Mereka tak bersalah pun, malah mereka “redha” dan terima je suami merokok, tapi akibatnya, mereka lebih berisiko. Ops! Tapi sekarang, perempuan pun ada yang merokok kan? Allahuakbar. Ini lagi membimbangkan, terutama jika mereka dah kahwin, ingin/sedang hamil. Kesan Akibat Merokok (Perokok Aktif) Boleh mengakibatkan mati pucuk Hubungan seks…

  • 7 Kepentingan Zinc Yang Anda Perlu Tahu

    Mungkin anda tak tahu betapa pentingnya nutrisi zinc dalam badan kita ni. Tahukah anda, badan kita tak dapat nak menghasilkan, apatah lagi untuk menyimpan zinc dalam badan kita. Disebabkan itu, kita perlu amalkan pemakanan yang tinggi kandungan zinc supaya badan kita ni sentiasa cukup dengan nutrisi zinc ni. Tahu tak, kenapa kita perlukan nutrisi zinc ni setiap hari? Ada 7 kebaikan zinc yang kita perlu tahu. Tingkatkan Sistem Imunisasi Kajian mendapati nutrisi zinc yang mencukupi dalam badan membantu membendung keradangan. Ia dapat mengurangkan tempoh atau kadar anda menghidap masalah demam, selsema. Serta, zinc membantu menguatkan sistem imun dan mengaktifkan sel imun dalam badan kita supaya dapat bekerja dengan baik. Rambut…

  • Supplement Untuk Dibawa Semasa Umrah

    Alhamdulillah, ramai yang baru selesai menunaikan ibadah Haji baru-baru ini. Dan sekarang, ramai juga yang berlumba-lumba ingin ke Mekah untuk menunaikan ibadah umrah. Sudah semestinya, menjadi salah satu impian untuk dijemput ke rumah Allah kan? Di situlah kita boleh menunaikan ibadah sebaiknya dan lebih mendekatkan diri pada Allah. Namun kadang-kadang perubahan cuaca, persekitaran, buat kita “gagal” melawan jangkitan. Justeru mulalah rasa nak demam, selsema, batuk. Hal ini sedikit sebanyak boleh mengganggu kita untuk khusyuk dalam beribadah. Sebab itu, sebolehnya kita ingin sihat, bertenaga sepanjang berada di sana. In Shaa Allah, semua dengan izin Allah jua. Ramai yang buat macam-macam persediaan untuk ke Mekah. Jangan lupa untuk turut sama buat bekalan…

  • Supplement Kalsium Dalam Bentuk Tablet (OsteMatrix)

    Pengambilan kalsium dalam diet harian adalah sangat penting untuk tulang, sendi, saraf, juga untuk peredaran darah yang baik ke seluruh salur darah dalam badan kita ni. Akan tetapi, masih ramai yang tidak sedar akan kepentingan kalsium ni. Namun sebenarnya, secara tidak sedar juga, semakin banyak tanda-tanda kekurangan kalsium mula muncul dalam diri. Contoh seperti lenguh-lenguh badan, sakit pinggang, kemurungan, stress. Mungkin kerana mereka beranggapan, nak dapatkan khasiat kalsium ni daripada susu sahaja. Tapi, banyak lagi sumber kalsium yang kita boleh dapat seperti brocolli, bayam, telur, tempeh, dan banyak lagi. Masalahnya di sini ialah, mampukah kita untuk mengamalkan pemakanan tersebut setiap hari? Tahu tak, berapa kandungan kalsium yang kita perlukan setiap…