• Nutrisi Untuk Sistem Penghadaman

    Pernah mengalami masalah penghadaman / pencernaan? Macam-macam simptom yang menunjukkan kita mungkin mengalami masalah penghadaman. Cuma, antara kita sedar atau tidak sedar sahaja. Ada masanya bila kita terlalu banyak makan, perut rasa sebu. Itu adalah salah satu simptom bahawa kita mungkin mengalami masalah tersebut. Pencernaan atau penghadaman adalah satu proses yang sangat kompleks, dimana proses ini menukarkan makanan yang kita makan menjadi nutrien, yang seterusnya digunakan oleh tubuh badan kita untuk memberikan kita tenaga, pertumbuhan, dan pembaikan sel untuk kita survive. Proses ini juga termasuk dengan menyingkirkan bahan yang badan kita tidak perlukan. Saluran pencernaan kita adalah tiub panjang yang berpusing-pusing bermula daripada mulut dan berakhir di bahagian dubur kita.…

  • Anak Kecil Sembelit, Menangis Sampai Keletihan

    Baru-baru ni, anak kedua KakMah yang baru sahaja berusia setahun mengalami masalah sembelit. KakMah seperti biasa ambil Ayra dari babysitter. Mula-mula tak perasan sangat pun yang Ayra alami sembelit. Tapi bila tengok dia tak nak duduk untuk tempoh masa yang lama, buat KakMah jadi risau. Selalunya kalau dia leka dengan satu-satu mainan tu, dia akan duduk dan main. Tapi masa tu, Ayra mencangkung aje. Tak nak duduk. Dan KakMah perasan, riak mukanya seperti menahan sakit. Ayra tak seceria kebiasaannya. KakMah pun buka pampers dan check jika ada apa-apa yang tidak normal. Masa tu, masih lagi tak conclude yang Ayra sebenarnya ada masalah sembelit. Ingatkan dia melecet sebab nampak sedikit kemerahan…

  • Masalah Sembelit

    Usus adalah tiub yang terdapat dalam tubuh kita dan ianya sangat panjang (daripada perut hingga ke bahagian dubur). Kebanyakan penyerapan nutrien dan air berlaku di dalam usus. Usus tu termasuklah usus besar, usus kecil, dan rectum. USUS KECIL ♚ Kira-kira 20 kaki panjang dan 1 inci diameter ♚ Berfungsi untuk menyerap kebanyakan nutrien daripada apa yang kita makan dan minum ♚ Terbahagi kepada 3 iaitu duodenum, jejunum, dan ileum USUS BESAR ♚ Kira-kira 5 kaki panjang dan 3 inci diameter ♚ Kolon menyerap air daripada buangan dan menjadi najis ♚ Apabila najis memasuki rektum, maka saraf akan memberikan isyarat yang kita perlu membuang air besar ≧◠◡◠≦✌ MASALAH SEMBELIT ☔ Berlaku…

  • Herb-Lax Shaklee Bantu Masalah Sembelit

    Sembelit adalah suatu penyakit yang melibatkan usus. Pengambilan supplement seperti Herb-Lax daripada Shaklee boleh membantu mengurangkan risiko tersebut. Herb-Lax Shaklee dihasilkan daripada herba semulajadi dan formula nya di-paten-kan. Herb-Lax terdiri daripada kombinasi sains perubatan tradisional dan terkini. Apakah 9 herba semulajadi yang terkandung dalam Herb-Lax, dan apakah khasiatnya? ➊ Daun Alfalfa ✿ Membantu membersihkan usus, darah dan hati ➋ Daun Senna ✿ Membantu merangsang tindakan pembersihan yang lembut pada usus dan perut ✿ Mempercepatkan proses detox ✿ Mengurangkan penyerapan lemak ➌ Anise Seed ✿ Merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membantu proses pencernaan ➍ Blue Malva Flower ✿ Membantu proses detox ✿ Mengimbangi tekstur kulit ➎ Buckhorn Bark ✿ Melembutkan najis…