• Cara Hilangkan Kesan Parut Chickenpox

    Pernah dengar tentang Chickenpox? Chickenpox adalah jangkitan virus varicella-zoster. Biasanya masalah chickenpox ni selalu menyerang anak-anak kecil, terutama yang berusia 2 tahun dan ke bawah. Tetapi, tidak mustahil untuk orang dewasa juga mengalami masalah chickenpox ini. Antara simptom awal ialah terdapat ruam kulit yang gatal-gatal serta lepuh. Setelah beberapa hari dijangkiti, kesan lepuh itu mula muncul dan merekah. Simptom ini mula kelihatan dalam masa 10-21 hari selepas anda bersentuhan dengan mereka yang mempunyai virus ini atau persekitaran tersebut juga dijangkiti. 90% kes adalah terdiri daripada anak-anak kecil yang berusia kurang dari 2 tahun. Namun, jika anda tergolong dalam golongan ini, anda juga berkemungkinan mengalami masalah yang sama juga: Tak pernah…

  • 11 Sebab Kenapa Perlu Makan Telur

    Siapa suka makan telur? Boleh geng dengan anak KakMah. Depa memang hantu telur. Hehe. Paling suka kalau masak telur mata atau telur rebus. Boleh makan sampai berbiji-biji. Tapi KakMah bukan nak cerita pasal anak KakMah gemarkan telur. KakMah nak share kenapa kita perlu makan telur ni. Tak kiralah telur apa pun, sebab telur adalah salah satu sumber protein yang lengkap. Sama seperti sumber makanan yang lain, adalah penting untuk kita memastikan cara penyediaan telur ini tidak membunuh khasiat dan nutrisi yang terdapat di dalam sebiji telur. Macam-macam cara kita boleh gunakan untuk masak telur. But make sure, it is a healthy way. Campur dengan salad ke, atau makanan lain yang…

  • 15 Makanan Bantu Tingkatkan Sistem Ketahanan Badan

    Ada orang yang sangat mudah untuk jatuh sakit. Apabila terlalu penat, stress, mulalah rasa nak demam, selsema pun mula wujud. Ini mungkin merupakan salah satu simptom bahawa sistem ketahanan badan (imunisasi) anda tidak kuat. Sistem imunisasi merupakan sistem semulajadi dalam badan kita untuk melawan segala jenis bakteria, virus, kuman, parasit, yang boleh menyebabkan kita lemah dan jatuh sakit. Sistem imunisasi yang kuat membantu menjadi penghalang utama yang menghalang “penceroboh” ini daripada memasuki badan kita. Jika sistem imunisasi lemah, maka senanglah untuk berjangkit atau terkena penyakit seperti demam, selsema, batuk. Penting untuk kita menjaga tahap kesihatan kita. Kita perlukan badan yang sihat, kuat untuk meneruskan rutin harian seperti biasa. Jika kita…

  • 8 Sebab Kesuburan Suami Isteri Boleh Terganggu

    Pasangan berkahwin ni ada masanya dikurniakan rezeki zuriat awal, ada yang lewat. Tapi kita sebagai manusia, perlu ikhtiar bersungguh-sungguh untuk capai sesuatu. Selain daripada doa, tawakal pada Allah. Bab zuriat ni, bergantung juga pada tahap kesuburan kita. Ada pasangan yang tiada masalah. Sebab tu rezeki mereka, dapat zuriat awal. Namun ada juga di antara pasangan yang diuji dengan masalah kesuburan. Dan ini menyebabkan isteri sukar untuk hamil. Masalah kesuburan bukan hanya pada wanita. Lelaki juga ada tahap kesuburan mereka. Malah, kesuburan lelaki adalah sangat penting sebab sperma mereka berjuang untuk sampai ke ovum isteri dan bersatu. Jika sperma suami lemah, kuantiti tidak mencukupi, maka kebarangkalian untuk isteri hamil juga tipis.…

  • 5 Sebab Puasa tu Sangat Bermanfaat

    Puasa ni, selain daripada kewajipan kita sebagai umat Islam untuk menunaikan ibadah puasa ni, tapi sebenarnya, puasa ni ada lebih banyak manfaat, terutama dari segi kesihatan. Sebab itu, ada juga non-muslim yang cuba untuk berpuasa, terutama mereka yang nak badan rasa lebih ringan, bertenaga. But of course, cara mereka berpuasa lain daripada umat Islam berpuasa. Apabila seseorang itu telah baligh, maka wajiblah baginya untuk berpuasa di bulan Ramadhan. Umur seseorang itu untuk baligh, berbeza-beza. Sebab itu, ada juga ibu bapa yang mengajar anak mereka untuk berpuasa pada usia yang awal. Seperti 4, 5, 6 tahun. Pada permulaan tu, dah semestinya, banyak karenah mereka. Dan kita sebagai ibu bapa pun, jangan…