• 7 Khasiat Minum Air Kosong 8 Gelas Sehari

    Siapa suka minum air kosong? Means bukan air manis, bergula, bersusu. Tapi air suam atau air sejuk yang memang tak ada perasa, plain. Jika anda memang seorang penggemar air kosong, tahniah! Sebab anda memilih untuk lebih sihat dengan mengamalkan pengambilan air kosong setiap hari. KakMah pun sukakan air kosong tau, terutama kalau air tu suam. Sedap sangat. Tapi, tahukah anda, berapa banyak air kosong yang perlu anda minum setiap hari, supaya anda mendapat khasiat, kebaikan, manfaat akibat mencukupkan keperluan air yang badan kita perlukan. Dewasa perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong setiap hari, bersamaan dengan 3 liter. Mengikut fakta lain juga, setiap 25kg berat badan kita, memerlukan 1 liter…

  • Hyperthyroid Semakin Stabil Dengan Vivix

    Thyroid terletak di antara tulang selangka dan bahagian bawah leher kita. Ia merupakan kelenjar yang berbentuk seperti kupu-kupu yang mengawal kepantasan jantung anda berdegup dan betapa cepat badan kita membakar kalori. Thyroid juga mengeluarkan hormon untuk membantu mengawal kadar metabolisma anda. Jika anda mengalami masalah hyperthyroid, itu bermakna thyroid anda bertindak terlalu aktif dan mengeluarkan terlalu banyak hormon dipanggil thyroxine. Hal ini boleh menyebabkan kadar metabolisma anda semakin tinggi dan ini boleh menyebabkan beberapa simptom kesihatan yang kurang menyenangkan. Bagaimana untuk tahu samada anda mungkin mengalami masalah hyperthyroid? Rasa cemas, cepat marah Mengalami perubahan mood mendadak Rasa sangat letih dan lemah Terlalu peka kepada haba Hilang berat badan dengan tiba-tiba…

  • Tips Hilangkan HFMD Dengan Cepat

    HFMD kembali menyerang. Angka pesakit semakin meningkat dari semasa ke semasa. Ibu bapa yang menghantar anak ke rumah pengasuh, taska, tadika, sekolah, dah pastinya risau akan cepatnya merebak virus HFMD ni kan. Sebab once anak dah disahkan mengalami HFMD, anak kena kuarantin. Tidak boleh bercampur dengan kanak-kanak lain di luar untuk mengelakkan daripada mudah terjangkit pada orang lain. HFMD adalah disebabkan oleh Enterovirus iaitu Coxsackie Virus A16 dan Enterovirus 71 (EV 71)*. HFMD sangat mudah merebak dari individu ke individu yang lain. Dengan hanya bersentuhan dengan persekitaran yang telah pun dijangkiti virus tersebut seperti lelehan hingus, air liur, najis, serta cecair lepuh daripada mereka yang telah pun dijangkiti. Jika anak…

  • Cara Hilangkan Kesan Parut Chickenpox

    Pernah dengar tentang Chickenpox? Chickenpox adalah jangkitan virus varicella-zoster. Biasanya masalah chickenpox ni selalu menyerang anak-anak kecil, terutama yang berusia 2 tahun dan ke bawah. Tetapi, tidak mustahil untuk orang dewasa juga mengalami masalah chickenpox ini. Antara simptom awal ialah terdapat ruam kulit yang gatal-gatal serta lepuh. Setelah beberapa hari dijangkiti, kesan lepuh itu mula muncul dan merekah. Simptom ini mula kelihatan dalam masa 10-21 hari selepas anda bersentuhan dengan mereka yang mempunyai virus ini atau persekitaran tersebut juga dijangkiti. 90% kes adalah terdiri daripada anak-anak kecil yang berusia kurang dari 2 tahun. Namun, jika anda tergolong dalam golongan ini, anda juga berkemungkinan mengalami masalah yang sama juga: Tak pernah…

  • 11 Sebab Kenapa Perlu Makan Telur

    Siapa suka makan telur? Boleh geng dengan anak KakMah. Depa memang hantu telur. Hehe. Paling suka kalau masak telur mata atau telur rebus. Boleh makan sampai berbiji-biji. Tapi KakMah bukan nak cerita pasal anak KakMah gemarkan telur. KakMah nak share kenapa kita perlu makan telur ni. Tak kiralah telur apa pun, sebab telur adalah salah satu sumber protein yang lengkap. Sama seperti sumber makanan yang lain, adalah penting untuk kita memastikan cara penyediaan telur ini tidak membunuh khasiat dan nutrisi yang terdapat di dalam sebiji telur. Macam-macam cara kita boleh gunakan untuk masak telur. But make sure, it is a healthy way. Campur dengan salad ke, atau makanan lain yang…