• Nutrisi Untuk Tulang Sihat

    Bila berbicara tentang kesihatan tulang, ramai yang beranggapan kita hanya memerlukan kalsium untuk mendapatkan tulang yang sihat dan kuat. Tapi tahu atau tidak, sebenarnya, ia lebih daripada itu. Tulang yang sihat memerlukan nutrisi yang lebih banyak dari yang kita selalu dengar. Sebab itu pentingnya diet seimbang ataupun makanan tambahan diperlukan setiap hari, untuk memastikan kita mendapat kesemua nutrisi yang diperlukan untuk kesihatan diri. Dah tentu, bukan hanya untuk tulang sihat, malah juga untuk keseluruhan kesihatan kita. Setuju? Sudah semestinya, kalsium adalah nutrisi terbesar yang diperlukan untuk tulang yang kuat dan sihat. Kita memerlukan sekurang-kurangnya 1,000 mg kalsium setiap hari. Namun kita juga memerlukan vitamin D dan juga minimum 300 mg…

  • Perkembangan Tulang Bayi dalam Kandungan

    Anda hamil? Tahniah! Mesti rasa tak sabar kan untuk menunggu kelahiran bayi anda. Apatah lagi jika ianya bayi pertama untuk anda dan suami? Excited kan? Sama macam KakMah dulu. Rasa teruja sangat nak tunggu kelahiran anak pertama. Memang jaga sangat kandungan sebab KakMah pernah alami keguguran sebelum tu. Alhamdulillah, dengan izin Allah, dan asbab mengamalkan diet seimbang serta nutrisi yang mencukupi, KakMah selamat melahirkan anak dengan selamat. Bila berbicara tentang nutrisi dan diet seimbang, ramai ibu yang masih kurang mempunyai kesedaran tentang betapa pentingnya pengambilan nutrisi mencukupi semasa hamil. Nutrisi ini bukan hanya sekadar untuk kesihatan ibu, malah ianya sangat penting untuk perkembangan bayi di dalam kandungan. Bayi menyerap nutrisi…

  • Supplement Kalsium Dalam Bentuk Tablet (OsteMatrix)

    Pengambilan kalsium dalam diet harian adalah sangat penting untuk tulang, sendi, saraf, juga untuk peredaran darah yang baik ke seluruh salur darah dalam badan kita ni. Akan tetapi, masih ramai yang tidak sedar akan kepentingan kalsium ni. Namun sebenarnya, secara tidak sedar juga, semakin banyak tanda-tanda kekurangan kalsium mula muncul dalam diri. Contoh seperti lenguh-lenguh badan, sakit pinggang, kemurungan, stress. Mungkin kerana mereka beranggapan, nak dapatkan khasiat kalsium ni daripada susu sahaja. Tapi, banyak lagi sumber kalsium yang kita boleh dapat seperti brocolli, bayam, telur, tempeh, dan banyak lagi. Masalahnya di sini ialah, mampukah kita untuk mengamalkan pemakanan tersebut setiap hari? Tahu tak, berapa kandungan kalsium yang kita perlukan setiap…

  • Promosi Shaklee September 2018

    Ogos 2018 telah melabuhkan tirainya, dan kini bermulalah September 2018. Bulan kelahiran anak KakMah yang kedua. Alhamdulillah. Kejap je, dah nak masuk usia 2 tahun dah anak KakMah ni. Syukur, Allah permudahkan. So, sempena bulan September ni, Shaklee menawarkan promosi yang sangat istimewa kepada semua orang yang inginkan kesihatan tulang yang optimum. Di kalangan rakyat Malaysia ni, semakin ramai kekurangan kalsium. Akibatnya masalah osteoporosis, osteoathritis, dan masalah lain pun mula timbul. Kadang-kadang tu, bila KakMah teman mak check-up di HUKM bahagian orthopedic, KakMah lihat ramai sangat orang yang ada masalah berkaitan tulang. Orang zaman dulu, kuat sangat bekerja. Mereka amat membanting tulang 4 kerat mereka untuk bekerja. Yang mana kerja…

  • Awas! Risiko Kurang Kalsium Jika Ada Tanda Ni

    Selalu tak dengar tentang masalah osteoporosis atau masalah lain berkaitan dengan masalah tulang? Macam-macam sangat masalah boleh berlaku jika kekurangan nutrisi yang penting untuk tulang, terutamanya kalsium. Antara risiko yang perlu anda ambil berat ialah osteoporosis (kepadatan tulang semakin berkurangan dan boleh menyebabkan tulang rapuh) dan juga osteopenia (kehilangan tulang atau ketebalan tulang luar daripada normal range). So, please jangan abaikan pengambilan kalsium dalam diet harian. Sebab ini akan menyebabkan pelbagai masalah pada kita. Kalau tak rasa sekarang, kita mungkin akan alami masalah ni bila dah tua nanti. Nanti bermulalah sakit pinggang, sakit urat, dan macam-macam lagi. Jom check balik diri kita, ada tak tanda-tanda dan simptom ni? Tidak yakin…