• Punca Letih dan Mengantuk. Bagaimana Atasi?

    Pernah tak kita mengalami masalah rasa terlalu penat, mengantuk. Padahal tidur cukup dah 8-10 jam setiap malam. Rasanya malam takde la kena berjaga atau tidur tak lena. Kebiasaannya kalau wanita, terutama baru ada baby tu, fahamlah kenapa letih. Sebab setiap 2 jam mesti kena bangun nak menyusukan anak. Betul? Tapi yang bujang, lelaki, kenapa masih rasa keletihan dan mengantuk yang melampau di siang hari? Kadang tu sampai tertidur kat meja di ofis sebab mengantuk sangat. Tengah khusyuk buat kerja pun, boleh rasa letih teramat sangat. Kenapa begitu? Adakah ia kebetulan atau ada sebab kesihatan tertentu yang anda tidak tahu? Sebab 1: Tak cukup tidur Dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 7-8 jam tidur…

  • Multivitamin Shaklee

    Walaupun kita mengamalkan pemakanan sihat setiap hari, namun itu belum tentu dapat memenuhi kesemua kehendak nutrisi di dalam badan kita. Sel di dalam badan kita ini dapat bekerja dengan baik apabila nutrisi di dalam badan kita ni mencukupi. Namun masih ramai yang endah dan tak faham tentang ini. Pada mereka, apabila dah buat senaman, jaga makan, “oh! badan aku sihat”. Adakah anda sedar, masih ramai juga yang badannya fit, kuat bersenam, tapi tiba-tiba diserang sakit jantung, atau masalah kesihatan lain. It happened. Pengambilan nutrisi perlu seimbang dengan pemakanan sihat, melakukan aktiviti sihat. Benda-benda ni kena seiring dan seimbang. Barulah badan kita kekal cergas, cerdas. Jika salah satunya kurang, maka ada…

  • Apa Nutrisi Diperlukan Oleh Ibu Hamil?

    Tahniah! Anda hamil. Alhamdulillah. Berita ni adalah sesuatu yang sangat mengujakan dan menggembirakan untuk semua wanita yang bergelar isteri. Betul tak? Bila lambat datang haid, emosi ting tong, mudah letih, itu petanda anda mungkin hamil. Lepas tu dengan rasa teruja, anda pergi ke farmasi, beli pregnancy test kit dan buat ujian sendiri. Khennn? Ini normal untuk semua. Bukan anda je, so jangan rasa malu atau pelik. Hehe. Kehamilan memang best. Banyak manfaat seorang ibu yang sedang hamil. Berjuang selama 9 bulan 10 hari untuk memastikan bayi di dalam kandungan sihat, membesar dengan baik, dan selamat dilahirkan di dunia ini. Dan dalam tempoh kehamilan inilah si ibu perlu memastikan pemakanan sehariannya…

  • Keputihan Semasa Hamil – Mungkin GBS

    Keputihan bukan hanya berlaku pada wanita bujang, anak dara. Keputihan juga boleh berlaku sekiranya anda sedang hamil. Seperti sebelumnya, ibu perlu perhatikan jenis keputihan yang ibu alami. Sekiranya keputihan tersebut putih, tidak likat, hanya berbau sedikit sahaja, itu dipanggil Leukorrhea, dan ia adalah normal. Sekiranya keputihan yang ibu alami adalah pekat, berwarna sedikit kehijauan atau kekuningan, berbau sangat tidak menyenangkan, ini adalah sesuatu yang tidak normal. Namun begitu, untuk setiap jenis keputihan yang ibu alami, jangan rahsiakan daripada doktor. Adalah penting untuk beritahu doktor atau jururawat yang merawat, agar rawatan atau ujian susulan boleh dilakukan. Pernah dengar tentang GBS? GBS ialah “Group B Streptococcus”, iaitu sejenis bakteria yang tinggal di…

  • Berat Turun Semasa Hamil?

    Kebiasaannya yang kita dengar ialah kenaikan berat badan secara consistent atau mendadak semasa kehamilan. Ada yang beratnya naik mengikut peringkat/kadar yang betul, ada yang naik berkilo-kilo dalam masa beberapa minggu. Tak kurang juga, ada kes, dimana berat badan semakin berkurangan semasa hamil. Dua kes sebegini adalah amat dikhuatiri iaitu berat naik mendadak dan berat turun. Sebab itu, jika ibu mengalami masalah seperti ini, jangan biarkan berlanjutan. Dapatkan nasihat segera daripada doktor. Pengambilan nutrisi secukupnya adalah sangat penting semasa hamil. Kekurangan nutrisi boleh menyebabkan berat badan tidak dapat dikawal dengan baik. Sebab itu semasa hamil, ibu diwajibkan mengamalkan vitamin yang membantu melengkapkan nutrisi seimbang pada ibu dan juga bayi di dalam…