• Khasiat Omega 3 Untuk Kesihatan

    Salah satu nutrisi yang kita perlukan seharian adalah Omega 3. Omega 3 adalah asid lemak yang anda tak boleh abaikan dalam diet harian anda. Ianya memberikan banyak manfaat kepada tahap kesihatan kita, tidak kira peringkat umur atau jantina. Semestinya, kita boleh dapatkan khasiat Omega 3 ini daripada pemakanan harian. Terdapat beberapa jenis ikan yang kaya dengan khasiat EPA, DHA seperti Ikan Bilis, Ikan Sardin, Tuna, Ikan Tenggiri, Salmon. Cuma, kita perlu pastikan cara penyediaan makanan ini masih mengekalkan khasiat ikan itu sendiri. Kenapa Omega 3 dikatakan asid lemak yang sangat penting untuk kesihatan? Jantung yang Sihat Omega 3 dapat membantu mengurangkan masalah keradangan. Masalah jantung boleh disebabkan oleh keradangan yang…

  • Nutrisi Lengkap untuk Ibu Hamil

    Setiap ibu yang hamil memerlukan nutrisi sihat dan seimbang sepanjang kehamilan. Dan sebenarnya, wanita yang ingin hamil perlu memulakan diet sihat ini beberapa bulan sebelum merancang kehamilan. Ini untuk memastikan ibu telah benar-benar bersedia untuk kehadiran janin di dalam rahim mereka. Nutrisi sihat ini bukan hanya untuk kebaikan ibu. Malah, ia juga membantu dalam tumbesaran bayi di dalam kandungan. Seringkali kita dengar, bayi mendapatkan “makanan”nya daripada ibu, melalui tali pusat. Oleh itu, ibu perlu pastikan pemakanan hariannya adalah sihat supaya bayi juga sihat dan membesar dengan baik. Banyak risiko boleh berlaku sekiranya kekurangan nutrisi. Antaranya ialah risiko kelahiran pramatang, bacaan hemoglobin yang rendah, tekanan darah yang tidak stabil, risiko bayi…

  • Perkembangan Tulang Bayi dalam Kandungan

    Anda hamil? Tahniah! Mesti rasa tak sabar kan untuk menunggu kelahiran bayi anda. Apatah lagi jika ianya bayi pertama untuk anda dan suami? Excited kan? Sama macam KakMah dulu. Rasa teruja sangat nak tunggu kelahiran anak pertama. Memang jaga sangat kandungan sebab KakMah pernah alami keguguran sebelum tu. Alhamdulillah, dengan izin Allah, dan asbab mengamalkan diet seimbang serta nutrisi yang mencukupi, KakMah selamat melahirkan anak dengan selamat. Bila berbicara tentang nutrisi dan diet seimbang, ramai ibu yang masih kurang mempunyai kesedaran tentang betapa pentingnya pengambilan nutrisi mencukupi semasa hamil. Nutrisi ini bukan hanya sekadar untuk kesihatan ibu, malah ianya sangat penting untuk perkembangan bayi di dalam kandungan. Bayi menyerap nutrisi…

  • 8 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu

    Kehamilan adalah sesuatu yang sangat dinantikan oleh pasangan baru berkahwin, terutamanya. Setiap perubahan dalam diri wanita, menjadi persoalan, adakah ini tanda-tanda hamil? Bila period lewat sikit, tertanya-tanya, hamilkah aku? Betul tak? Well, it happened to me too, masa tengah TTC dulu. But, bila datang period je, terus frust. Hehe. Cepat-cepat istighfar sebab itu semua emosi negatif yang tak patut ada dalam diri KakMah. Sebab nak pregnant, kita kena sentiasa kekal positif. Sebagai pasangan suami isteri, penting untuk bekerjasama dan sentiasa memberikan sokongan pada pasangan kita. Kita tak boleh berputus asa, kena sentiasa berdoa pada Tuhan agar dikurniakan rezeki mendapat zuriat. In Shaa Allah, apabila Allah tahu kita telah bersedia, rezeki…

  • Perlu ke Protein Semasa Hamil?

    Bila KakMah cadangkan ESP pada mereka yang sedang hamil, ramai ragu-ragu. Boleh ke minum ESP semasa hamil? Haih. Kenapa tak boleh pula, dik? ESP ni kan sumber protein daripada soya. Protein merupakan salah satu nutrisi yang diperlukan semasa hamil. Malah, ada sukatan yang perlu dicapai setiap hari untuk mencukupkan nutrisi protein dalam badan kita seharian. So, ESP adalah salah satu ikhtiar kita untuk mendapatkan nutrisi mencukupi semasa hamil. Tapi sebenarnya KakMah nak cerita sikit kenapa protein ni sangat berguna, penting, banyak khasiat untuk ibu-ibu yang sedang hamil. Kenapa Perlu Protein Semasa Hamil? Amino acid yang membentuk protein di dalam badan kita adalah untuk membentuk blok tumbesaran dalam sel badan anda…