• Anak Jarak Dekat (Tak Lebih 2 Tahun) – Macam Mana Nak Handle?

    Selalu ada ibu mengeluh, penat dan letih nak uruskan 2 orang anak yang jaraknya tak lebih daripada 2 tahun. Memang lebih ideal jika jarak antara 2 orang anak lebih daripada 2 tahun. Secara logiknya, sebab yang sulung masih terlalu kecil dan perlukan perhatian ibu bapanya untuk membesar dengan penuh kasih sayang. Dan juga, sebab emosi anak-anak kurang daripada 2 tahun kadang tu sukar dijangka. Mereka juga mungkin susah untuk memahami. Bila dah dapat adik dan nampak ibu atau ayahnya lebih menumpukan perhatian pada adiknya, maka emosi dan jiwanya terganggu. Tapi kalau dah Allah beri rezeki awal, siapa kita untuk menolak? Jadi, macam mana kita nak handle situasi begini? KakMah juga…

  • Set Kehamilan Shaklee Penuhi Nutrisi Ibu Hamil

    Ibu hamil memerlukan nutrisi seimbang untuk memastikan ibu bersedia untuk menampung pembesaran bayi di dalam kandungan. Pernah dengar tak, ibu berkongsi nutrisi dengan bayi. Sebab itu, risiko ibu untuk hilang nutrisi seimbang untuk dirinya sendiri sangat tinggi, jika tidak top-up dengan pemakanan harian. Contoh paling senang ialah kalsium. Bayi yang membesar memerlukan kalsium untuk membina tulang dan tunas gigi yang sihat dan kuat. Kekurangan kalsium dalam badan ibu boleh menyebabkan bayi juga kurang mendapat khasiat kalsium tersebut. Paling membimbangkan, ibu terdedah dengan risiko osteoporosis atau masalah tulang lain. Nak ke membongkok sebelum usianya? Nauzubillahiminzalik. Sebab itu, penting untuk ibu mengamalkan pemakanan sihat setiap hari. Pastikan makanan dimasak dengan baik supaya…

  • Kehamilan: Ambil Tahu Fakta dan Mitos

    Kita sebagai seorang insan ni tak pernah berhenti belajar. Masa kecil belajar meniarap, merangkak, berjalan, berlari, melompat. Bila dah besar, belajar tentang sains, fizik, alami, agama, macam-macam lagi. Memang kehidupan kita ini sentiasa belajar. Even dah tua pun tetap belajar. Setuju? Begitu juga dengan wanita yang ingin hamil, sedang hamil, dah bersalin, menyusukan anak. Setiap dari mereka ni perlu belajar supaya mereka lebih faham dan dapat menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anak. So, hari ni KakMah nak share tentang fakta dan mitos tentang kehamilan. Bukan senang untuk hamil, bukan mudah untuk jadi seorang ibu. Fakta dan mitos ni pun penting untuk ibu tahu supaya tak terikut sangat dengan trend, benda…

  • Apa Nutrisi Diperlukan Oleh Ibu Hamil?

    Tahniah! Anda hamil. Alhamdulillah. Berita ni adalah sesuatu yang sangat mengujakan dan menggembirakan untuk semua wanita yang bergelar isteri. Betul tak? Bila lambat datang haid, emosi ting tong, mudah letih, itu petanda anda mungkin hamil. Lepas tu dengan rasa teruja, anda pergi ke farmasi, beli pregnancy test kit dan buat ujian sendiri. Khennn? Ini normal untuk semua. Bukan anda je, so jangan rasa malu atau pelik. Hehe. Kehamilan memang best. Banyak manfaat seorang ibu yang sedang hamil. Berjuang selama 9 bulan 10 hari untuk memastikan bayi di dalam kandungan sihat, membesar dengan baik, dan selamat dilahirkan di dunia ini. Dan dalam tempoh kehamilan inilah si ibu perlu memastikan pemakanan sehariannya…

  • Mujur Bertemu Doktor Percaya pada Vitamin

    Benar, orang kata anak ni pengikat kasih sayang suami isteri. Anak ni juga rezeki tak ternilai dari Allah. Tapi, tak semua pasangan suami isteri yang dikurniakan rezeki anak seawal usia perkahwinan. Ada yang menanti setahun, ada yang menanti berpuluh tahun. Contoh paling popular dan latest sekali ialah, Dato’ CT. Hampir 11 tahun bernikah, barulah diizinkan Allah untuk hamil anak pertama mereka. KakMah dan suami juga antara pasangan yang lewat dikurniakan zuriat. Hampir 3 tahun kami menunggu. Alhamdulillah, kini dah 2 anak kami. Perjalanan kami bermula pada tahun 2011, dimana kami bernikah pada bulan Disember 2011. Syukur, masuk 2 bulan bernikah, KakMah disahkan hamil. Namun rezeki kami tak lama dan kandungan…