• Punca Letih dan Mengantuk. Bagaimana Atasi?

    Pernah tak kita mengalami masalah rasa terlalu penat, mengantuk. Padahal tidur cukup dah 8-10 jam setiap malam. Rasanya malam takde la kena berjaga atau tidur tak lena. Kebiasaannya kalau wanita, terutama baru ada baby tu, fahamlah kenapa letih. Sebab setiap 2 jam mesti kena bangun nak menyusukan anak. Betul? Tapi yang bujang, lelaki, kenapa masih rasa keletihan dan mengantuk yang melampau di siang hari? Kadang tu sampai tertidur kat meja di ofis sebab mengantuk sangat. Tengah khusyuk buat kerja pun, boleh rasa letih teramat sangat. Kenapa begitu? Adakah ia kebetulan atau ada sebab kesihatan tertentu yang anda tidak tahu? Sebab 1: Tak cukup tidur Dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 7-8 jam tidur…

  • Ambil Tahu Tentang Migraine

    Ramai orang salah faham antara migraine dan juga masalah sakit kepala yang biasa terjadi. Sakit kepala ni ada pelbagai jenis. Dan migraine ni juga adalah salah satu jenis sakit kepala, dimana pesakit rasa sakit berdenyut di satu bahagian kepala sahaja. Rasa sakit yang dialami adalah lebih lama dari biasa. Jika tidak dirawat, sakit migraine boleh berlarutan selama 4 jam sehingga 3 hari. Rutin harian juga boleh terganggu apabila migraine menyerang. Antara simptom pesakit migraine ialah sakit di bahagian kepala berhampiran dengan dahi, mata. Apabila migraine menyerang, seseorang itu boleh menjadi terlalu sensitif terhadap cahaya, bunyi, atau aktiviti ringan seperti menaiki tangga. Ada juga yang mengalami loya, muntah, atau masalah penglihatan.…

  • Apa Nutrisi Diperlukan Oleh Ibu Hamil?

    Tahniah! Anda hamil. Alhamdulillah. Berita ni adalah sesuatu yang sangat mengujakan dan menggembirakan untuk semua wanita yang bergelar isteri. Betul tak? Bila lambat datang haid, emosi ting tong, mudah letih, itu petanda anda mungkin hamil. Lepas tu dengan rasa teruja, anda pergi ke farmasi, beli pregnancy test kit dan buat ujian sendiri. Khennn? Ini normal untuk semua. Bukan anda je, so jangan rasa malu atau pelik. Hehe. Kehamilan memang best. Banyak manfaat seorang ibu yang sedang hamil. Berjuang selama 9 bulan 10 hari untuk memastikan bayi di dalam kandungan sihat, membesar dengan baik, dan selamat dilahirkan di dunia ini. Dan dalam tempoh kehamilan inilah si ibu perlu memastikan pemakanan sehariannya…

  • Supplement Bantu Tingkatkan Kesuburan Suami Isteri

    Semasa KakMah dikenalkan dengan supplement Shaklee, kawan KakMah suggests beberapa supplement untuk bantu tingkatkan tahap kesuburan sebagai ikhtiar untuk hamil. Masa tu KakMah baru sahaja beberapa minggu selepas keguguran kandungan pertama. KakMah terima dengan hati yang terbuka sebab kawan tu pun, kawan baik KakMah juga. Takde la kata terasa hati ke, makan hati ke. Kan? Hehe. Sebab KakMah tahu niat beliau sebab nak bantu KakMah. KakMah sebenarnya bermula dengan full set untuk kesuburan. Lengkap dengan protein, vitamin c, multivitamin. Sebab kebanyakan testimoni yang KakMah jumpa, mereka amalkan full set. So, KakMah pun samalah cuba supplement yang sama. Tapi disebabkan tak consistent dan tak yakin, Allah tu belum beri keizinan lagi…

  • Masalah Migrain Sejak Berusia 18 Tahun Tiada Lagi

    Masalah Migrain bukan calang-calang sebenarnya. Rasa sakit di bahagian kepala yang melampau, sehingga boleh mengganggu rutin harian kita. Ada orang, rasa macam biasa-biasa je sakit kepala tu. Tapi jika ia menyerang dengan terlalu kerap, dan tahap kesakitannya sehingga boleh buat kita menangis, ada baiknya anda segera rujuk pada pakar untuk dapatkan pemeriksaan lanjut. Boleh ke masalah Migraine ini hilang dan tidak berulang lagi? Ikuti perkongsian daripada Puan Nurul Atikah Bt Mohd Khalid, yang mengalami masalah migraine sejak berusia 18 tahun lagi. Alhamdulillah, sejak beliau mula mengenali Shaklee dan mengamalkan 2 supplement ini secara consistent, masalah migraine beliau tidak lagi berulang. 2 supplement yang menjadi sahabat baik beliau sehingga sekarang ialah…